Gdy pierwszy raz przyleciałem do Meksyku i zamieszkałem w nowicjacie w Oaxaca, dziwiły mnie częste zgromadzenia na tamtejszym cmentarzu, organizowane niejednokrotnie w towarzystwie orkiestry dętej. Czasami nawet mieliśmy problemy na porannych modlitwach, bo zamiast medytować teksty biblijne, byliśmy poniekąd zmuszani do słuchania skocznych kompozycji instrumentów dętych, rozbrzmiewających na całą okolicę. Owe ceremonie towarzyszyły nam przez cały rok, nasilając się w październiku i listopadzie, kiedy przypadają obrzędy związane ze Świętem Zmarłych.

Wtedy po raz pierwszy zobaczyłem, jak Meksykanie w obejściu swoich domów stawiają ołtarzyki i kapliczki, aby uhonorować swoich bliskich zmarłych. Kapliczki przyozdabiane są w kwiaty, kolorowe wycinki z papieru, fotografie, ulubione potrawy zmarłych oraz małe czaszki, lepione najczęściej z cukru, typowo na tę okazje.

Zainteresowany tematem zacząłem czytać o śmierci i kulcie zmarłych w kulturze meksykańskiej. Odkryłem, że te elementy mają swoje źródło w epoce prekolumbijskiej. Kult śmierci i zmarłych był jednym z zasadniczych elementów kultury indiańskiej z tamtej epoki.

Dzień Zaduszny w Oaxaca, Meksyk – ołtarzyk domowy z ofiarami dla zmarłych (fot. Albert Kurczab SVD)

W ich wierzeniach w Święto Zmarłych dusze ludzi umarłych powracają do swoich domów, do świata żywych, aby ponownie przebywać ze swoją rodziną i nasycić się esencją pokarmu umieszczonego w domowym ołtarzyku. W ten dzień śmierć nie jest postrzegana jako nieobecność, lecz jako żywa obecność zmarłych pośród swoich bliskich. Dlatego w zbiorowej wyobraźni coroczne obchody wokół zmarłych stanowią nie tylko uprzywilejowany moment spotkań rdzennych grup z ich przodkami, ale także ludzi między sobą. Czy to w dzielnicach miejskich, czy w dużych wioskach, na przełomie października i listopada odbywają się ceremonialne spotkania między rodzinami, a nawet całymi wspólnotami, ażeby czcić swoich zmarłych. 

Dla przykładu w miasteczku Pátzcuaro ludzie przebywają na cmentarzach nawet kilka dni i nocy bez przerwy, paląc kadzidła, modląc się, śpiewając, tańcząc i ucztując. Podobnie jest w indiańskim Chiapas. Na sam dzień Święta Zmarłych groby są odczyszczone i przemieniają się poniekąd w stoły biesiadne. Pojawiają się potrawy lubiane przez osoby pochowane. Oczywiście, nie mogą się one zmarnować, a wiec po odmówieniu kilku pacierzy, wszystko zostaje szybko zjedzone i przechodzi się do biesiady złożonej z mocniejszych trunków. Najpierw niezbędne jest polanie grobu bimbrem z trzciny cukrowej oraz coca colą. W ten dzień wszyscy obecni musza się “napić” z osobą spoczywającą w danej mogile.

Dzień Zaduszny w Oaxaca, Meksyk – ołtarzyk domowy z ofiarami dla zmarłych (fot. Albert Kurczab SVD)

Pewnie dla człowieka z zachodniej kultury takie rytuały to lekka przesada, a być może nawet i pogaństwo. Ale dla rodzimych ludów właśnie na tym polega świętowanie Zaduszek. Człowiek z Europy boi się śmierci, albo co najmniej unika tematów z nią związanych. Tymczasem meksykański Indianin ze śmiercią i zmarłymi jest dobrze obeznany. 

W każdym razie, przez te wszystkie uroczystości i rytuały wyżej opisane, tutejsi mieszkańcy chcą podkreślić, że nie rozstają się ze zmarłymi, ale utrzymują z nimi żywą więź, wspierając ich modlitwą i ofiarą. Można powiedzieć, że słowa credo „wierzę w Świętych obcowanie” mają tutaj praktyczne zastosowanie. 

Kończąc wszystkich serdecznie pozdrawiam i w prostocie serca dziękuję za modlitwę i materialne wsparcie. Bóg zapłać! 

Na dzień Wszystkich Świętych życzę żywej pamięci o tych którzy już odeszli. Niech dobry Bóg ma ich w swojej opiece, a nam, żyjącym, przyniesie ukojenie.

Albert Kurczab SVD

Chiapas, Meksyk – ofiary z jedzenia na grobach bliskich (fot. Albert Kurczab SVD)
Dzień Zaduszny w Oaxaca, Meksyk – ołtarzyk domowy z ofiarami dla zmarłych (fot. Albert Kurczab SVD)
Czaszki z cukru na ołtarzyku domowym w Guadalajara, Meksyk. (fot. Albert Kurczab SVD)
Ołtarzyk domowy w Guadalajara, Meksyk (fot. Albert Kurczab SVD)

Zgodnie z obowiązującym prawem o ochronie danych osobowych informujemy, że nasza strona nie zapisuje w sposób automatyczny żadnych danych osobowych osób ją odwiedzających. Używa natomiast plików cookie, które wykorzystywane są w celach statystycznych oraz by ułatwić korzystanie ze strrony. -- POLITYKA PRYWATNOŚCI w naszym serwisie --

Dokument poniższy zawiera zaktualizowaną politykę prywatności w serwisie www.pomocmisjom.werbisci.pl, która wychodzi naprzeciw Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako „RODO”).

Administratorem strony internetowej www.pomocmisjom.werbisci.pl jest Referat Misyjny Księży Werbistów, Pieniężno Pierwsze 19, 14-520 Pieniężno.


1. Jakie dane osobowe zbieramy i dlaczego

Nasza strona internetowa w sposób automatyczny nie zbiera, nie przechowuje i nie przetwarza żadnych danych osobowych jej użytkowników.

Dane użytkowników wpisywane w formularzach zamawiania Mszy Św. oraz przekazywania ofiar na misje i patronat misyjny, a także w formularzach kontaktowych, są natychmiast przesyłane drogą elektroniczną do biura Referatu Misyjnego w Pieniężnie i nie zapisują się w bazie danych serwisu. Użytkownik wpisując dane w formularzu musi zapoznać się z tą informacją i wyrazić na to zgodę poprzez zaznaczenie odpowiedniego pola. Bez tak wyrażonej zgody użytkownika nie ma możliwości przesłania formularza zamówienia.

Administrator serwisu www.pomocmisjom.werbisci.pl nie ma możliwości wglądu i edycji danych wpisywanych przez użytkowników w formularzach zamówienia.

Dane osobowe wpisywane przez użytkowników serwisu nie są w żaden sposób przetwarzane ani udostępniane podmiotom nie związanym z Referatem Misyjnym Księży Werbistow w Pieniężnie.

Administratorem danych osobowych użytkowników serwisu jest Referat Misyjny Księży Werbistów, Pieniężno Pierwsze 19, 14-520 Pieniężno.

 

2. Komentarze

Kiedy odwiedzający witrynę zostawia komentarz, zbieramy dane widoczne w formularzu komentowania, jak i adres IP odwiedzającego oraz podpis jego przeglądarki jako pomoc przy wykrywaniu spamu.

Zanonimizowany ciąg znaków stworzony na podstawie twojego adresu email (tak zwany hash) może zostać przesłany do usługi Gravatar w celu sprawdzenia czy jej używasz. Polityka prywatności usługi Gravatar jest dostępna tutaj: https://automattic.com/privacy/. Po zatwierdzeniu komentarza twój obrazek profilowy jest widoczny publicznie w kontekście twojego komentarza.

 

3. Ciasteczka (cookies)

Jeśli zostawisz na naszej witrynie komentarz, będziesz mógł wybrać opcję zapisu twojej nazwy, adresu email i adresu strony internetowej w ciasteczkach, dzięki którym podczas pisania kolejnych komentarzy powyższe informacje będą już dogodnie uzupełnione. Te ciasteczka wygasają po roku.

Jeśli masz konto i zalogujesz się na tej witrynie, utworzymy tymczasowe ciasteczko na potrzeby sprawdzenia czy twoja przeglądarka akceptuje ciasteczka. To ciasteczko nie zawiera żadnych danych osobistych i zostanie wyrzucone kiedy zamkniesz przeglądarkę.

Podczas logowania tworzymy dodatkowo kilka ciasteczek potrzebnych do zapisu twoich informacji logowania oraz wybranych opcji ekranu. Ciasteczka logowania wygasają po dwóch dniach, a opcji ekranu po roku. Jeśli zaznaczysz opcję „Pamiętaj mnie”, logowanie wygaśnie po dwóch tygodniach. Jeśli wylogujesz się ze swojego konta, ciasteczka logowania zostaną usunięte.

Jeśli zmodyfikujesz albo opublikujesz artykuł, w twojej przeglądarce zostanie zapisane dodatkowe ciasteczko. To ciasteczko nie zawiera żadnych danych osobistych, wskazując po prostu na identyfikator przed chwilą edytowanego artykułu. Wygasa ono po 1 dniu.

 

4. Osadzone treści z innych witryn

Artykuły na tej witrynie mogą zawierać osadzone treści (np. filmy, obrazki, artykuły itp.). Osadzone treści z innych witryn zachowują się analogicznie do tego, jakby użytkownik odwiedził bezpośrednio konkretną witrynę. Te witryny mogą zbierać informację o tobie, używać ciasteczek, dołączać dodatkowe, zewnętrzne systemy śledzenia i monitorować twoje interakcje z osadzonym materiałem, włączając w to śledzenie twoich interakcji z osadzonym materiałem jeśli posiadasz konto i jesteś zalogowany w tamtej witrynie.

Jeśli zostawisz komentarz, jego treść i metadane będą przechowywane przez czas nieokreślony. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozpoznawać i zatwierdzać kolejne komentarze automatycznie, bez wysyłania ich do każdorazowej moderacji.

Dla użytkowników którzy zarejestrowali się na naszej stronie internetowej (jeśli tacy są), przechowujemy również informacje osobowe wprowadzone w profilu. Każdy użytkownik może dokonać wglądu, korekty albo skasować swoje informacje osobiste w dowolnej chwili (nie licząc nazwy użytkownika, której nie można zmienić). Administratorzy strony również mogą przeglądać i modyfikować te informacje.

 

5. Jakie masz prawa do swoich danych

Jeśli masz konto użytkownika albo dodałeś komentarze w tej witrynie, możesz zażądać dostarczenia pliku z wyeksportowanym kompletem twoich danych osobowych będących w naszym posiadaniu, w tym całość tych dostarczonych przez ciebie. Możesz również zażądać usunięcia przez nas całości twoich danych osobistych w naszym posiadaniu. Nie dotyczy to żadnych danych które jesteśmy zobligowani zachować ze względów administracyjnych, prawnych albo bezpieczeństwa.

ZAMKNIJ